ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

ماهنامه بصیر

ماهنامه فرهنگی-سیاسی-اجتماعی پایگاه مقاومت بسیج شهداء شهرستان گیلان غرب- دهستان چله

درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه‏ی مقابله با آن

( قسمت اول)

حیات بشری همواره با فرهنگ توأم بوده است و ملتی که فرهنگ مخصوص به خود نداشته باشد، مرده محسوب می‏شود؛ علاوه بر این، یک فرهنگ بالنده برای تکامل خود باید توانایی تبادل با سایر فرهنگ‏ها و جذب عناصر مثبت آن را داشته باشد؛ بنابراین، تمام فرهنگ‏ها باید در تعامل با یکدیگر باشند، تا بتوانند در مجموع، بشر را به پیشرفت مطلوب برسانند. در عصر حاضر که نظام سرمایه‏داری به سرپرستی آمریکا، با تک‏قطبی شدن جهان و فروپاشی رژیم شوروی سابق، یکه‏تاز عرصه‏ی جهانی شده‏است، به شکل‏های مختلف می‏کوشد تا نظرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را به تمام کشورهای جهان تحمیل کند و فرهنگ واحدی متناسب با منافع درازمدت خود بر جهان حاکم سازد. از طرف دیگر سایر ملت‏ها نیز در برابر این زیاده‏خواهی آمریکا برای حفظ و پاسداری از فرهنگ ملی و بومی خود مقاومت می‏کنند. در این میان فرهنگ اسلامی توانسته است در صد سال اخیر در برابر این هجوم مقاومت و اصالت خود را حفظ کند. بدیهی است طرّاحان "نظم نوین جهانی" که با هزاران ترفند توانسته‏اند یک ابرقدرت نظامی، نظیر شوروی سابق را از سر راه خود بردارند و سبب فروپاشی کمونیسم در سطح جهانی شوند، مایل نیستند با قدرت جدیدی در برابر منافع خود مواجه گردند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سبب شده است که سلطه‏گران بیش‏تر از آن جهت خوفناک باشند که قدرت جدیدِ مقابل منافع نامشروعِ آنان، یک گروه سیاسی ـ مذهبی به نام جهان اسلام باشد؛ قدرتی که از نظر فرهنگی با داشتن ارزش‏های قوی، نظیر خداپرستی، ظلم‏ستیزی، نوع‏دوستی، برادری، مساوات و عدل، می‏تواند در برابر فرهنگ غربی قد علم کند؛ لذا چون می‏دانند که از مقابله‏ی مستقیم با ایدئولوژی اسلامی طرفی نخواهند بست، می‏کوشند با ترفندی قدیمی، به طور غیرمستقیم، در ارکان جوامع اسلامی، از جمله جامعه‏ی ما رخنه کنند و آن ترفند چیزی نیست جز "تهاجم فرهنگی".  بدین منظور، در این نشریه سعی شده است به نوعی این پدیده مورد بررسی قرار گیرد و عوامل داخلی و خارجی و نیز برخی از راه‏کارهای مبارزه با آن مطرح شود. از آن‏جا که بحث از تهاجم فرهنگی مستلزم تعریف فرهنگ و ویژگی‏های آن است، ابتدا به این موارد می‏پردازیم و سپس موضوع اصلی رادرشماره های  آینده نشریه بررسی می‏کنیم.

فرهنگ
برای فرهنگ در حدود دویست و پنجاه تعریف ارائه کرده‏اند؛از جمله :ـ کلیه‏ی دستاوردهای مادی و معنوی هر جامعه، اعم از دانش، هنر، اخلاقیات، قواعد، آداب و رسوم، عبادات و دیگر قابلیت‏های اکتسابی، که از نسلی به نسل دیگر انتقال می‏یابد. ـ مجموعه‏ی باورها، بینش‏ها، ارزش‏ها، آداب و سنن، اخلاق و اندیشه‏های پذیرفته شده و حاکم بر یک جامعه. ـ مجموعه‏ی پیچیده‏ای که در برگیرنده‏ی دانستنی‏ها، اعتقادات، هنرها، اخلاقیات، قوانین، عادات و هرگونه توانایی که به وسیله‏ی انسان، به عنوان عضو جامعه، کسب شده است (روح‏الامینی، 1372، ص 17 به نقل از: ادوارد تایلور1، فرهنگ ابتدایی(. ـ فرهنگ مجموعه‏ای از آگاهی‏ها(شناخت‏ها) و رفتارهای فنی، اقتصادی، آیینی (شعایر))، مذهبی، اجتماعی و غیره است که جامعه‏ی انسانی معینی را مشخص می‏کند (پانوف؛ 1368، ص 103) تعاریف مختلف و متفاوت از فرهنگ بیانگر این مطلب است که تمام دستاوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ در قالب اصطلاح فرهنگ قابل تعبیر است؛ به همین سبب تعریف ذکر شده در فرهنگ مردم‏شناسی میشل پانوف2 را می‏توان تعریفی جامع از فرهنگ دانست.  


درشماره­ی بعد میخوانید: فرهنگ مادی وفرهنگ معنوی-خصوصیات فرهنگ-تهاجم فرهنگی

-روح‏الامینی، محمود، 1372؛ زمینه فرهنگ‏شناسی، پویایی و پذیرش، چاپ سوم، تهران: انتشارات عطار.

-پانوف، میشل و میشل پرون، 1368؛ فرهنگ مردم‏شناسی ، ترجمه‏ی علی‏اصغر عسکری خانقاه، چاپ اول، تهران: انتشارات ویس.

وصیت نامه پاسدار شهید صیدمحمد پرویز

این وصیت نامه ها انسان را می لرزاند و بیدار می کند     « امام خمینی»

بسم الله الرحمن الرحیم

واعد الهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به وعدا... و عدوکم و اخرین من دونهم لا تعلمونهم ا... و یعلمهم و ما تنفقومن شیءفی سبیل ا... یوف الیکم و انتم لا تظلمون .

هنگامی که به هستی فکر میکنی و به بودن خود در این سرای ناپایدار ، هنگامی که اصالت انسان و مسئولیت انسان و مسئولیت سنگینی که قرآن بعنوان خلیفه ا... می شناسند و هنگامی که ظلم ، جنایت استکبار جهانی را می بینی که بیرحمانه به غارت و خیانت مشغول است و هنگامیکه ............

آنوقت است که این جهان را برای خود تنگ می بینی و می خواهی مانند رعد غرش کنی و زیستن را هرگز سزاوار نمی دانی ، خاموشی را به سنگینی گناهان کبیره احساس میکنی و اگر احساس مسئولیت و بدانی که جانشین خدا در روی زمین هستی دیگر حتی سکوت و بی تفاوتی را مانند شرکت در کشتن شهدا می پنداری . هنگامی که کفر آشکارا در پی دریدن و غارت کردن است وتوندای (قاتلوا ئنه الکفر ) را می شنوی هرگز خاموش نخواهی نشست .

اگر پای ظلم در میان نبود ، اگر جهان از آرامش برخوردار بود ، اگر شقاوت و دزدی و کشتار جای خود را به برادری و مساوات میداد در آن هنگام تو بعنوان یک موجود خاکی چند سالی بیشتر نمی توانی در این جهان باشی . تازه اگر هم بتوانی می بینی محیط که تو در زیستن ، بدان انس گرفته ای محیطی است که برای زیستن تو و حیوانات دیگر ساخته شده است و میتواند غرایز حیوانی را برطرف نماید .

ولی یک انسان هیچوقت از اصطبل خوشش نخواهد آمد ، چون احتیاجات دیگری هم دارد و جایش را تنگ احساس می کند و باید به جایی پا بگذارد که حیوان و حیوان صفتان را بدان راه نیست

روزها فکر من اینست و همه شب سخنم

که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

مرغ باغ ملوکتم نیم از عالم خاک

دو سه روزی قفسی ساخته اند از بدنم 

 

 

وحالا که باید برویم چرا مرگ را انتخاب کنیم ، چرا در کمال عجز و زبونی در رختخواب بمیریم ، چرا ما این راه را آگاهانه همانند یک شیر نعره زنان با آغوش باز نمی پیماییم .

و اما شهادت .... شهیدان پاسداران حرمت انسان و حریم ایمان در زمان حاکمیت بلا منازع ددمنشان و دغلبازان آلوده ای هستند که (ویتمتعون و یا کلون کما تأکل الانعلم ) . و شهیدان با منطق حق طلبانه ، عارفانه ، عاشقانه و حماسی خویش با ایثار قطره قطره خون پاکش آنرا فریاد می کند و ارزشهای الهی را از اسارت طاغوتیان مستکبر نجات می بخشد . و من شرمم می آید که این لحظه را زنده ام ، چون عزیزان ما با عشق به خداوند بزرگ به معشوق خویش پیوستند و ما هنوز در خم یک کوچه هم نیستیم.

و در پایان سخنی با مادرم :

هر چند می دانم که عاطفة مادرانه بر تو غلبه می کند و ترا به سوگ می نشاند ، ولی اگر می خواهی ارزش خون من از بین نرود ، اگر میخواهی از تو راضی باشم خودت را ناراحت نکن من امانتی بودم که 21 سال خداوند بتو داده بود و حالا امانتش را می برد هیچ ناراحتی ندارد . مادر و خواهر و سایر بستگان من بدانید که ناراحتی شما باعث آزردگی روح من خواهد شد و قرآن می فرماید :

(الذین اذااصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا علیه الراجعون )

شعر

تقدیم به شهدای گیلان غرب 

 من که از قلبم برایت گفته ام              من برایت صد حکایت گفته ام  

دیشب از غربت که باران گرفت               قطره اشکی دست یارانم گرفت 

 من شنیدم از کبوتر، بی شکیب               درهوای شهرِ گیلانغریب  

لانه هامان غرقِ خون و خاک شد               سینه هامان پاره و صد چاک شد  

من که ماندم، بی تو تنها در قفس           تشنه از نوشیدنِ شعرِ نفس  

خیلِ آتش رام و در بَندم شده          نام مولا ذکر سربَندم شده 

 من که ماندَم درهمین نیزارِعشق              بی تو خواندم نامه ی سردارِ عشق 

 او که باخونش خدایی می نوشت             از شهادت، از جدایی می نوشت 

 می نوشت ازباغبانِ لاله ها            می نوشت از داغِ جانِ لاله ها 

 من که بان سَیران خود را دیده ام              بوسه از گلهای زخمی چیده ام  

دستهاشان چون که آتش می گرفت           صد کمان ازدست آرش می گرفت  

شورِ دلهاشان حسینی گشته بود              نام مولاشان خمینی گشته بود 

 شعر دریایی شدن را خوانده ام            من وَ اما قطره ای درمانده ام  

شعرِ دریا، شعرِ بودن، صد نوید              شد گوارای وجودت ای شهید  

                                                                    حامدشبابی

شعر

تقدیم به شهدای گیلان غرب 

 من که از قلبم برایت گفته ام 

 من برایت صد حکایت گفته ام  

دیشب از غربت که باران گرفت  

قطره اشکی دست یارانم گرفت 

 من شنیدم از کبوتر، بی شکیب 

 درهوای شهرِ گیلانغریب  

لانه هامان غرقِ خون و خاک شد  

سینه هامان پاره و صد چاک شد  

من که ماندم، بی تو تنها در قفس 

 تشنه از نوشیدنِ شعرِ نفس  

خیلِ آتش رام و در بَندم شده  

نام مولا ذکر سربَندم شده 

 من که ماندَم درهمین نیزارِعشق  

بی تو خواندم نامه ی سردارِ عشق 

 او که باخونش خدایی می نوشت 

 از شهادت، از جدایی می نوشت 

 می نوشت ازباغبانِ لاله ها  

می نوشت از داغِ جانِ لاله ها 

 من که بان سَیران خود را دیده ام  

بوسه از گلهای زخمی چیده ام  

دستهاشان چون که آتش می گرفت 

 صد کمان ازدست آرش می گرفت  

شورِ دلهاشان حسینی گشته بود  

نام مولاشان خمینی گشته بود 

 شعر دریایی شدن را خوانده ام 

 من وَ اما قطره ای درمانده ام  

شعرِ دریا، شعرِ بودن، صد نوید  

شد گوارای وجودت ای شهید  

                                                                    حامدشبابی

مصاحبه اختصاصی بصیر

 دریاییم ونیست باکم از توفان ...  

مصاحبه نشریه بصیربا یکی از دانشجویان ناو گروه اعزامی به دریای مدیترانه 

  قبل از شروع مصاحبه خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید.  

بنده حمید پروین متولد سال 1367ساکن روستای قمرالی چله از توابع شهرستان گیلانغرب که از سال 1384به استخدام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمدم و اکنون سال چهارم رسته تفنگدار دریایی هستم . 

  جناب آقای پروین اهداف این سفر را برای خوانندگان ما بیان کنید؟  

هدف اصلی ناوگروه به دریای مدیترانه: 1- نشان دادن اقتدار وتوانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک نیروی راهبردی به فرمایش مقام معظم رهبری (مد) بود 2- ارتقای سطح آموزش وکارورزی دانشجویان 3- ابلاغ پیام صلح ودوستی به کشورهای منطقه.  

 قدرت وتوانای حضور ناو گروه اعزامی درآب های بین المللی را چگونه ارزیابی می کنید؟  

شکر خداقدرت وتوانای این ناوگروه در بالاترین سطح آمادگی قرار داشت 

  واکنش رژیم صهیونیستی در قبال حضور ناوگروه ایرانی در دریای مدیترانه چگونه بود ؟  

همچنان که استحضار دارید رژیم صهیونیستی تمام سعی وتلاش خود رابکار برد تا بتواند کشورمصر را متقاعد کند تا از عبور ناو گروه از خلیج سوئزوسپس کانل سوئز ممانعت کند اما موفق نشد واین رژیم چند هفته همچنان که در رسانه ها دیدید وشنیدید راآماده باش صد درصد اعلام کردند . 

  برادرپروین از خاطرا ت وآموخته های خودتان در این سفر برای ما بگویید؟  

بله هنگام جداشدن ناوگروه از اسکله برای پیوستن به آبهای مدیترانه، من که یک دانشجو بودم، درخود احساس غروروافتخار میکردم . در این سفر ما ابتدا به زیارت خانه خدا مشرف شدیم وبعد به ادامه ماموریت پرداختیم . هدف اصلی گذشتن از کانل سوئز بود که تا آن موقع اتفاق نیفتاده بود این احساس، فقط مربوط به من نبود ومن میتوانستم حدث بز نم که همه ، حالتی شبیه به من دارند. یکی از خاطراتم که بسیار هم غرور آفرین بود ، زمانی شکل گرفت که من در پل فرماندهی نگهبان بودم . درهمین هنگام از طریق ساحل رژیم صهیونیستی پیامی به ناوگروه مخابره شد با این مضمون که سریعاً از 70مایلی ما به مسافت یکصد مایلی فاصله بگیرید .تدبیر فرمانده ناوگروه «بی توجهی» به این پیام بود ودستور دادندکه با همان مقدار فاصله به ماموریت ادامه دهیم .چند بار این پیام مخابره شد و با همان بی توجهی به آن پاسخ داده شد تا اینکه دست آخر ، اعلام کردند که باید به مسافت یکصد مایلی از ساحل رژیم صهیونیستی فاصله بگیریم . باز هم از سوی ناوگروه ایران به آنها توجهی نشد . وآنها جرات هیچ گونه تعرضی پیدانکردند. ناوگروه در کشورهای عمان وسوریه هم پهلو گرفت.در این سفر بلند مدت دریای روی هم چیزی در حدود 25000 هزار کیلومتر در آب های آزاد وبین المللی در یانوردی کردیم که این خود نشان اقتدار نیروی دریای به شمار میرود .همه ما می دانیم در شرایطی این دریا نوردی انجام شد که کشورهای استعمارگر تلاش کردن تا با اعمال انواع تحریم ها ایران رادر سرزمینش محصور کنند ولی این سفر دریایی نشان داد تحریم ها برای کشور ما نتیجه ندارد. فرماندهی محترم نیروی دریایی هم به عنوان اهداف این سفر به موضوع زایل کردن پروژه «ایران هراسی» که قدرتهای استعمارگر سعی درالقای آن دارند، اشاره کردند .از نظر آموزش ، این سفر برای ما مملو از تجربه بود. در پایان عرائضم از فرماندهی و جانشین محترم سپاه ناحیه گیلانغرب وهمچنین ازفرمانده محترم حوزه شهید صدوقی که مراسم تجلیل برای اینجانب بعنوان تنها نماینده دومین شهر مقاوم کشور یعنی گیلانغرب درناوگروه اعزامی به دریایی مدیترانه بعمل آوردند تقدیر وتشکر دارم .

مصاحبه سرهنگ پرنور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه

 بهترین سلاح در برابر جنگ نرم دشمن است . احیاء فرهنگ غنی امربه معروف و نهی از منکر در جامعه ضروری است .زیرا عمل به این فریضه در اصلاح جامعه و جلوگیری از اشاعه منکرات بسیار موثر است. امربه معروف و نهی از منکر نوعی جهاد در برابر منکرات و معصیت است چون دشمنان انقلاب اسلامی از همه امکانات خود برای گمراه کردن و فریب دادن و دور کردن جوانان از ارزش های اسلامی و دینی استفاده می کند و احیاء فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر برای ارتقای امنیت و کاهش جرائم ضروری است . پیروزی در دوران دفاع مقدس غیر ممکن بود که بسیجیان با حضور خود و ایمان و توکل بر خدا آنرا ممکن ساختند. امروز بسیج بر همان تکیه بر ایمان خود در دوران 8 سال دفاع مقدس در همه زمینه ها آمادگی دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی به رهبری امام خامنه¬ای را دارد و با جدیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در راستای تسریع در تحول فرهنگی جامعه در دستور کار خود دارد. درباره هفته دفاع مقدس... شور ایمان اخلاص و مجاهدت در راه خدا مهمترین شاخه بسیج است .  

سرهنگ پرنور فرمانده سپاه گیلانغرب: به مناسبت هفته دفاع مقدس یعنی 33 سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مقابل کفر جهانی هستیم این هفته مبارک بر همه ملت ایران و رزمندگان آن دوران تبریک عرض می نمائیم درود می فرستیم به روح تابناک شهیدان دفاع مقدس که صفحات درخشانی را بر تاریخ اسلام و کشور ما افزودند و زیباترین و باشکوهترین لحظات را برای نظام مقدس ما ساختند. مقاومت آنروز و تکه تکه شدن آن جسم های پاک دلیل امنیت و عزتی است که امروز ضامن اقتدار، شکوه و ماندن ملت ایران در قله رفیع بشری است . بسیج نیروی کار آمد نظام، بازوی توانمند کشور، برکت و یادگار پر ارزش امام(ره) و بدنه فعال ملت است. به فرموده امام خامنه ای: رخدادهای دفاع مقدس گنج¬هایی هستند که باید استخراج شوند تا به یادگار بمانند .  

در ادامه فرمانده سپاه تصریح کردند؛ بسیج فریضه امربه معروف و نهی از منکر را با تمام قدرت پیگیری می کند و از همه دوست داران انقلاب اسلامی درخواست می شود این سربازان حریم ولایت را یاری کرده تا در این فریضه مهم و الهی باز عین دوران دفاع مقدس، پیروزی نهایی گردند و شهادت در این راه را برای خود یک افتخار می دانند.

بخش سیاسی

تحول یا انحراف....

با استعانت از خداوند متعال و عنایات ویژه حضرت ولی عصر (عج) ، انشاء الله در ادامه اگر توفیقی حاصل گردید قصد داریم که در این سلسله از نوشته های این نشریه به دغدغه ها و مطالبات امروزه­ی ولی امر مسلمین، قافله سالار بصیرت انقلاب واسلام امام خامنه ای (حفظه الله) بپردازیم اگر دقت کرده باشید معظم له در هر مورد از بیاناتشان بر حسب زمان خاص خود به یکی از موضاعت پیش­روی حرکت اسلامی در جهت پیشرفت و تکمیل این حرکت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جهان اشاره و مرحله جدیدی از مواجه شدن با چالش ها و خطر های احتمالی بر روی ما می گشایند که تکلیف همه ما را سخت تر از گذشته می کند، انحراف یعنی غیر ارزشی به جای یک ارزش بنشیند اما تحول انحراف نیست بلکه برای پیشرفت و استکمال یک حرکت صحیح مورد نیاز است شرایط زمانی اقتضا میکند که برای حرکت رو به جلو و پیشرفت ،نیاز به تحول ضروری است، نکته حائز اهمیت این است که اگر این تحول به هنگام رخ ندهد آن موقع است که از بیرون آن هم نه براساس اصول ما، بلکه براساس اصول دیگران که نقطه ی مقابل اصول ما نیز بوده این تحول بر ما تحمیل می شود که این انحراف و خطرناک است .

در ادامه اجازه می خواهم که اشاره ای کنم به بحث بسیار مهم امام خامنه ای(حفظ الله) در دیدار اعضای مجلس خبرگان در شهریور ماه  1390 باایشان، که به چه زیبایی و مدبرانه مرز بین تحول، انعطاف پذیری و انحراف را مشخص و بر ما روشن می سازند.

 امام خمینی (ره) با تدبیر بلندشان کلمه (مطلقه) را بعدا در قانون اساسی به ولایت فقیه اضافه کردند که پذیرش آن برای خیلی ها با شک و تردید همراه بود،اما امام خامنه ای ( حفظه الله) در بیانات اخیرشان با تدبیری حکیمانه و مهم از اضافه شدن مطلقه به ولایت فقیه به انعطاف پذیری دستگاه عظیم ولایت تعبیر می کنند تعبیری که شاید تا سال های بعد به ذهن هیچ صاحب نظر و فکری در اسلام نمی رسید چون اگر چنین بود تا حالا مطرح شده بود. معظم له برای باز شدن موضوع مطرح شده انعطاف پذیری دستگاه ولایت را در واقع مجموعه­ی آن دستگاه­های تصمیم ساز و تصمیم گیر که در راس آنها رهبری قرار دارد معنی می کنند که این دستگاه باید بتواند به طور دائم خودش را با تحول پیش ببرد چون که تحول جزو سنت های بشری است. معظم له این انعطاف پذیری در جهت تحول و پیش رفت را به این خاطر مطرح می کنند که تحول بر ما تحمیل نشود چون خیلی واضح است امروزه تحول شرایط خیلی سریع اتفاق می افتد. نکته مهم و باز حائز اهمیتی که نباید نادیده گرفت در ادامه همین بیانات تذکر امام خامنه ای (حفظ الله) به برحذر بودن از انحراف است یعنی انعطاف بایستی تحت تأثیر فشارهای بیرونی و تغییر در جهت انعطاف به قالب های غربی نباشد چون اگر به خاطر رادیوهای بیگانه و تبلیغات خصمانه و اتاق های فکر دشمن کمربسته علیه نظام اسلامی که راجع به فلان مبنا و حکم اعتراض و فریاد می کشند ما بیائیم بگوییم حالا تجدید نظر کنیم برای این که با دنیا هماهنگ شویم. این خطا و انحراف است که نباید به این انحراف دچار شد.

بی تردید عبور موفقیت آمیز حرکت حق جویانه اسلامی در قالب قطار انقلاب اسلامی ایران از فتنه ها و جنگ های دشوار و پیچیده داخلی و خارجی، به نحوی بر تجربه انقلاب افزوده است و چنان ریشه های محکم درخت تنومندی را به وجود آورده است که دیگر جریان شیطان با آن سناریوهای گذشته نمی توانند این حرکت را متوقف کند، لذا شیاطین که از توقف آن ناتوانند پس در صدد انحراف در مسیر این حرکت بر خواهند آمد و این کار نیز میسر نیست مگر با حلول شیطان در فرصت طلبان  و سست عنصران داخلی. البته بدیهی است حرکتی که در مسیر واقعیش محکم قرار گرفته است تنها راه مبارزه با آن در صورت عدم توانایی به توقف آن ،‌ منحرف کردن از مسیر اصلیش است و چون که حرکت انقلاب اسلامی از این نوع حرکت های محکم است پس به همین خاطر است که بحث انحراف وجریان انحرافی این روز ها کانون توجه دلسوزان انقلاب واسلام قرار گرفته است.

 در دیدار دولتمردان و کارگزاران انقلاب با امام خامنه ای (حفظ الله) در ماه مبارک رمضان امسال معظم له تذکر به چالش زا بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه آینده نمودند . چرا؟

روشن است از جمله انحرافات انقلاب انحراف در نحوه انتخاب مسئولین و زمامداران حکومت اسلامی، از جمله قانونگذاران و مدافعان حریم آن می باشد، بر همین مبنا اجازه می خواهم که با ذکر دو نمونه و رویداد مهم و البته عبرت انگیز تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی ایران در جهت انتخاب اشاره کنم تا به جواب سوال مطرح شده برسیم، در آخرین فراز از خطبه شقشقیه امام علی (ع) دلایل پذیرش بیعت مردم را برای زمام داری به وضوح بیان و اهداف خود را از این پذیرش در جمله ای کوتاه و پر معنا شرح می دهد و در ضمن روشن می سازد که اگر این اهداف بزرگ نبود کمترین ارزشی برای زمامداری بر مردم قائل نبود و می فرماید: آگاه باشید! به خدایی که دانه را شکافته و انسان را آفریده، آگر بخاطر حضور حاضران (توده های مشتاق بیعت کننده) و اتمام حجت بر من بخاطر وجود یار و یاور نبود و نیز بخاطر عهد و پیمانی که خداوند از دانشمندان و علماء هر امت گرفته (که در برابر ستمگر و گرسنگی ستم دیده و مظلوم سکوت نکنند) مهار شتر خلافت را بر پشتش می افکندم و رهایش می نمودم و آخرینش را با همان جام اولینش سیراب می کردم البته همان گونه که انتخاب حضرت رسول (ص) از جانب خداست انتخاب جانشین پیامبر هم از جانب خداست، اما من می خواهم عرض کنم ارزش این است که مردم خلا عالم عادل را احساس و با شناسایی و بیعتش حجت را بر او برای پذیرش زمامداری امت تمام کنند و در راس امورش قرار دهند که اگر چنین اتفاقی افتاد آن موقع است که می شود عدل حکومت حضرت امیر المومنان علی (ع) که تا قیام قیامت ماندگار خواهد شد چرا ؟ چون برای انتخاب شخص زمامدار امت غیر ارزشی جای ارزشی را نگرفته بود.

 واما نمونه ی دیگری ازانتخاب زمامداری امت اسلامی که در عصر معاصر ما و انقلاب اسلامی روی داد انتخاب حضرت آیت الله العضمی امام خامنه ای (حفظ الله) به عنوان جانشین امام (ره) و رهبری انقلاب اسلامی بود هیچ گاه حافظه ی تاریخی انقلاب و مردم جلسه انتخاب رهبری مجلس خبرگان در سال 68 بعد از رحلت امام (ره) را فراموش نمی کند زمانی که نمایندگان مردم در خبرگان رهبری به اتفاق نظر شخص شخیص ایت الله خامنه ای (حفظ الله ) را برای این مهم برگزیدند  البته این در حالی بود که معظم له در همان جلسه، چند بار با مخالفت انتخاب خود برای پذیرش این مسئولیت خطیر برخاستند و حتی ایشان در خاطرات خود بعدا نقل می کنند که در همان شب انتخاب بارها به خداوند و ائمه ( ع) توسل پیدا کردند و از خداوند خواسته بودند که ایشان را برای رهبری انقلاب اسلامی انتخاب نکنند، اما خوشبختانه و به فضل خداوند و عنایت ویژه حضرت ولیعصر (عج)، از آنجایی که در غیاب حضرت ولیعصر (عج) امت نباید بدون سرپرست باقی بماند نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری در بهترین و مهمترین انتخاب ممکن حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(حفظ الله) را بعنوان رهبر انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین جهان معرفی و از ایشان برای این مهم بیعت گرفتند و باز چون نحوه انتخاب یعنی عهد خدا با علماء و وجود یار و یاور شد ارزش، آن موقع است که می شود 20 سال رهبری حکیمانه معظم له که نه تنها انقلاب اسلامی را از مسیر صحیح خود خارج نکردند بلکه بعنوان ولی امر و قافله سالار بصیرت در اسلام تحت توجهات خاصه امام زمان (عج)، انقلاب را با موفقیت از خطرناکترین طوفان های ممکن بعد از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) عبور و به جهانیان معرفی و تثبیت کردند که از جمله ثمره های اولیه این صدور، همین بیداری اسلامی است که در ملت های آزاده اسلامی به وقوع پیوسته است که البته باید توجه داشت این بیداری تازه در ابتدای شکل گیری است چرا که آقا نوید کشانده شدن این بیداری اسلامی تا قلب اروپا را هم دادند.

3و اما پاسخ سئوال مطرح شده ونتیجه ای که از این دو نمونه تاریخی می توان گرفت این است که، اگر برای بدست آوردن کرسی های زمامداری امت به غیر از روش مذکور(عهد خدا با علماء و دانشمندان امت وبیعت مردم برای وجود یار و یاور) از مردم بیعت گرفته شود غیر ارزش و انحراف است، یعنی مردم باید انتخاب کنند وبیعت بگیرند نه برعکس این، که اگر چنین اتفاقی بیفتد(روش غیر ارزش به جای ارزش) می شود همان دغدغه ی رهبری یعنی چالش زا بودن انتخابات، که در آن گرفتن مسئولیت ها در رقابتی ناسالم ،غیر اخلاقی ، غیر اصولی والبته فریبکارانه و به دور از انگیزه های الهی اتفاق می افتد،

با به صدا در آمدن زنگ رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه آینده، متاسفانه شاهد تحرکاتی از سوی برخی از فرصت طلبان داخلی که قصد بدست گرفتن کرسی های مجلس به عنوان امانت تنهاامت وحکومت  اسلامی شیعه درجهان هستیم، نظامی که معظم له به عنوان نظام وانقلاب مقدمه ساز ظهور ولی عصر(عج) از آن نام می برند،این که به واسطه داشتن قدرتی که مردم برای یک دوره وکالت در مجلس یا پستی در مقام اجرایی نظام که به شخصی به امانت داده شود وهمان شخص بیاید از این فرصت (حالا به واسطه مواردی انجام وظیفه)به سود خود یا جریان و حزب مورد حمایتش استفاده کند جز به خیانت و انحراف نمی شود از آن یاد کرد، چرا ؟ چون رقابت را ناسالم میکند و باعث می شود که دیگر افراد کاندید انتخابات  مجلس شورای اسلامی، برای مطرح کردن خود به روش های دیگر متوسل شوند که آن وقت است خطری بزرگ را برای نظام به موجود می آورند، رسالت اصلی دولت کار های اجرایی، (عمران وخدمات رسانی و.. به مردم) است، این که به واسطه گماشتن اشخاصی در بدنه دولت به عنوان مسول اجرایی(در رده های استان و شهرستان) با استفاده از نفوذ خود (به واسطه قدرت و امانت مردم)، و منتسب دانستن کار های عمرانی دولت، برای مطرح کردن خود، فریبکاری، انحراف و خطرناک است، و یا به دنبال مطالبه رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (حفظ الله) دال بر پیشرفت در حوزه فرهنگ، تخصیص اعتبار های کلان برای این موضوع در کشور،اما بدون برنامه وباز با انگیزه غیر الهی وصرفا جهت مطرح کردن خود در لوای ولایت پذیری از سوی اشخاصی در دولت و رده های اجرای نظام، که منجر به تذکر معظم له بر حیف و میل کردن بودجه فرهنگی کشور می شود، نیز انحراف و خطرناک است.

در پایان فرازی از دعای امام سجاد(ع) در صحیفه ی سجادیه:

خدایا!اگر من فرار کنم ،تو جوینده منی و اگر بگریزم مرا در یابی،اینک خود پیش تو به فروتنی،خوار و زبون ایستاده ام، اگر مرا عذاب کنی سزاوارم، ومقتضای عدل تو ای پروردگار همین است و اگر در گذری ، دیری است که عفو تو شامل حال من بوده است و مرا خلعت عافیت پوشانیده ای.

الللهم اجعل عواقب امورنا خیرا


 سجاد پروین

مهرماه1390