حماسه 9 دی
شاید بتوان گفت، یک نکته اساسی درباره «9 دی» تاکنون از نظرها پنهان مانده است. درباره ابعاد حماسه 9 دی تحلیلهای بسیاری شده است. در این جاست که مقام معظم رهبری می فرمایند: شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظهى مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود؛ آن کارى را که باید انجام بدهد، بتواند انجام بدهد. خوب، الحمدلله شوراى هماهنگى تبلیغات این خصوصیت را داشته است، نشان داده است؛ هم در دههى اول، در اوضاع و احوال گوناگون آن دهه – در دوران دفاع مقدس، قبل از دفاع مقدس، بعد از دوران دفاع مقدس – هم بعد از رحلت امام در مناسبتهاى مختلف که قلههائى را در تاریخ ما به وجود آورد. یکى از این قلههاى فراموش نشدنى، همین نهم دى امسال بود.
باید گفت، جمعیت 50 میلیونی راهپیمایی 9 دی در کشور که بیسابقهترین راهپیمایی در طول تاریخ انقلاب و قبل از آن بوده، از گرایشهای مختلف سیاسی تشکیل شده بود. این موضوع البته مورد توجه و بیان کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است اما موضوعی که به آن بیتوجهی شده، شناسایی و دقت در یافتن گرایشهایی است که به کاندیدای پیروز رای ندادند اما در اجتماع 9 دی شرکت کردند. حجم قابل توجهی از راهپیمایی میلیونی روز 9 دی 88 را کسانی تشکیل داده بودند که در انتخابات ریاستجمهوری دهم به سران فتنه رای داده بودند.
در کنار جمعیت بسیار زیاد طرفدار کاندیدای پیروز، جمعیت قابل توجهی هم بودند که در این راهپیمایی حضور داشتند و در حمایت از نظام، رهبری و شعائر دینی شعار میدادند. به عبارت بهتر، عده بسیار زیادی خشم خود را از رفتار مشمئزکننده سران فتنه نشان میدادند، عدهای در دستنوشتههایی که حمل میکردند، بر پایبندی به قانون تاکید میکردند و عدهای هم اعلام میکردند، خط قرمز در رفتار سیاسی آنان، اعتقادات و ارکان دینی است.باید گفت، 9 دی روزی بود که بخشی از طرفداران سران فتنه در انتخابات ریاستجمهوری، صراحتا علیه او به میدان آمدند. این نکتهای بود که کمتر مورد توجه قرار گرفت. 9 دی، حماسه اعلام وفاداری ملت به «اسلام» و «ولایتفقیه» و پیام آشکاری به فتنهگران بود که آنان با هر گرایش سیاسی اما در یک نقطه مشترکند و آن، «اعتقادات دینی» آنان است. پیام مردم به سران فتنه را باید به تحلیل نشست. باید گفت، در پی چه سلسله اتفاقاتی بود که «همه» مردم علیرغم همه رویدادها، به خیابان آمدند و بخش بسیار زیادی آرام و شدید علیه سران فتنه شعار و بخشی دیگر به او «پیام جدایی» دادند. او البته فقط شعارها را شنید و وقعی به پیامها نگذاشت و به همین خاطر است که این روزها فاصله بسیار زیادی میان او و خواستههای مردم به وجود آمده است.
بررسی نقش بسیجیان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
در نظام جمهوری اسلامی که هدف حفظ و اعتلای احکام نورانی اسلامی و به کمال رساندن استعدادهای ذاتی انسان در مسیر تقرب به درگاه ربوبیت می باشد اسلامیت و جمهوریت نظام لازم و ملزم همدیگر است به طوری که اسلامیت نظام بدون جمهوریت فاقد مقبولیت و جمهوریت نظام بدون اسلامی شدن فاقد مشروعیت می باشد.
در نظام مردم سالاری دینی که هم مشروعیت و هم مقبولیت توام با هم مطرح است مشروعیت زمانی موضوعیت پیدا می کند که نظام در چارچوب احکام نورانی اسلام، مسیر پیشرفت و عدالت را طی نماید و تمامی سیاستگزاری ها چه در عرصه های داخلی و خارجی مبتنی بر احکام و اقتضائات اسلامی باشد .
برای به فعلیت رساندن قابلیت های ذاتی احکام نورانی اسلام عزم و اراده مردم ( مردم سلاری) تحت لوای حاکم اسلامی که در زمان ما در قاموس ولایت مطلقه فقیه تبلور یافته است تعیین کننده و سرنوشت ساز است .
حال که در آستانه برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم وظیفه ما بعنوان بسیجیان معتقد به اسلام و آموزه های اسلامی چیست ؟
اولین وظیفه ما بسیجیان مطیع امر ولی فقیه بودن برای شناخت خودیها از ناخودیها و پیدا کردن بصیرت و عمل بر مبنای تکلیف می باشد . وظیفه دوم ما تشویق مردم برای حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب افراد اصلح می باشد .
در قالب فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر ما وظیفه داریم که مردم را برای دخالت در سرنوشت خود و حضور حداکثری در انتخابات توصیه کرده و با بصیرت افزایی در سطح جامعه مقدمات انتخاب افراد اصلح و دلسوز نظام، به گفته بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی کوخ نشینان در مقابل کاخ نشینان را فراهم کنیم.
2وظیفه سوم ما بسیجیان شناخت صحیح دشمنان و خنثی کردن نقشه های پلید و شیطانی آنهاست . و برای رسیدن به این شناخت صحیح ما بسیجیان فرمایشات مولای و مقتدایمان حضرت آیت اله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی) را چراغ راهمان قرار می دهیم که فرمودند : « دشمن را از همراهی با دشمن می توان شناخت». در کشور ما کسانی که دلشان برای آرمانهای آمریکا و غرب می تپد دشمن درجه یک نظام محسوب می شود . روشنفکران غرب زده که نمونه آنها سلطنت طلبان جبهه ملی و نهضت آزادی می باشند و در حال ترویج اسلام آمریکایی در برابر اسلام ناب محمدی (ص) هستند دشمنان نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند. اصلاح طلبانی که به قصد پیشرفت و توسعه خیالی به دنبال تئوریزه کردن آراء و نظریات اندیشمندان غربی از قبیل ماکس وبر ، دورکیم و کارل مارکس و ... هستند و احکام نورانی اسلام را فاقد کارایی و کارآمدی می دانند و به دنبال سکولاریزه کردن ( جدایی دین از سیاست ) نظام جمهوری اسلامی هستند دشمنان واقعی اسلام و ملت ایران هستند .
و اخیراً جریان مرموزی که از دل دولت خدمتگذاری بیرون آمده و مکتب اسلام را دارای قرائت های گوناگون و راههای رسیدن به خداوند را متعدد می شمارد در حالی که اسلام جز راه «صراط مستقیم» را راه هدایت نمی داند و در حال ترویج مکتب ایرانی و جایگزین کردن آن به جای مکتب اسلام بوده و به بهانه ارتباط مستقیم با آقا امام زمان (عج) به دنبال تضعیف جایگاه ولایت مطلقه فقیه می باشد. دشمنان حقیقی اسلام و ملت ایران هستند.
لازمه یک انتخابات سالم و پویا تبعیت از ولی فقیه زمان حضرت آیت ا.... العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) (مشروعیت) و حضور حداکثری مردم ( مقبولیت ) و شناخت نقشه ها و توطئه های دشمنان و خنثی کردن آنها می باشد.
ما بسیجیان که در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه حراست و حفاظت از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را وظیفه خود می دانیم نه تنها بصیرت افزایی و حضور حداکثری مردم در انتخابات و توجیه برای انتخاب افراد شایسته و اصلح و معتقد به اسلام و آموزه های اسلامی و شناسایی و معرفی دشمنان واقعی اسلام و جریانهای سیاسی معاند و غیر همسو با نظام را دخالت سیاسی در انتخابات نمی دانیم بلکه به عنوان شهروندانی آگاه از احوال و اوضاع سیاسی خارج و داخل کشور تا آخرین قطره خون در مقابل امپریاسیسم جهانی و هم پیمانان منطقه ای و محلی فریب خوردگان داخلی و کانونهای ثروت و قدرت ایستاده ایم، و در راه اعتلاء و سرافرازی روزافزان احکام نورانی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که نهال آن با خون هزاران شهید گلگون کفن از فرزندان ایران اسلامی آغشته شده است تحت فرمان ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت اله العظم امام خامنه ای (ره) پرچم حق و عدالت را به دست عدالت گسترده حقیقی و عزت دهنده دوستان و خوار کننده دشمنان خواهیم سپرد و در عصر ظهور به خاطر نعمت وجود امام عصر (عج) و رفع فتنه و فساد در جهان همه با هم فریاد بر می آوریم. «الحمد لله رب العالمین»
محمدجواد نجفی-سیاسی دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه گیلانغرب
اصلح را انتخاب کنیم
«همانا خداوند به شما امر میکند که امانتها را به کسانی که اهلیت آن را دارند بسپارند. و چون میان مردم به قضاوت پردازید، به عدل قضاوت کنید، چه نیکو است آنچه خداوند شما را به آن اندرز میدهد همانا خداوند، شنوایی بیناست. سوره مبارکه نساء آیه 57».
حضور همگانی مردم در پای صندوقهای رای و دقت آنان در انتخاب نمایندگانی صالح و با تقوا و معتقد به نظام و ولایت فقیه، راهکاری برای پاسداری ارزشها و بقای حکومت دینی است. مردم باید در این امتحانهای بزرگ الهی، برای ماندگاری دین و نظام، پا به عرصه دفع خائن و انتخاب خادم درستکار بگذارند و در این میدان، رضای خداوند را بر رضای خویشتن مقدم دارند؛ تا همچنان ضامن ترویج فرهنگ اسلام عزیز و نفی سلطه جهانخواران و مستکبران شوند! مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از حساسترین مراکزی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی از رهگذر آن استقرار بیشتری پیدا میکند و لذا همواره مورد توجه دوستان و دشمنان بوده است و خواهد بود.
به فرموده امام خمینی(ره): «این مجلس عصاره زحمتهای طاقتفرسای این ملت مسلمان بوده و فراهم آمده از اللهاکبرهای مردم است». یعنی آرای یکایک ما آنچنان اهمیت دارد که گویی با کمی بیدقتی یا احساسی فکر کردن ثمرهای صدمه خواهد دید که جبرانش بسیار مشکل است. امام راحل (ره) در خصوص اهم معیارهای انتخاب اصلح برای نمایندگان مجلس بر شاخص های زیر تاکید می نمایند: ۱- متعبد به اسلام و وفادار به مردم۲- مدافع اسلام ناب محمدی (ص)۳- برخورداری از رشته های مختلف تخصصی۴-عدم استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخاباتی۵- برخورداری از روحیه کوخ نشینی۶- برخورداری از اخلاق اسلامی
آیات و روایات متعددی بر لزوم مسؤولیت و مشارکت عمومی در اداره جامعه و ایجاد همبستگی لازم برای مقابله با دشواریها دلالت دارند و نشان میدهند که مشارکت در مسایل جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک واجب و تکلیف شرعی است. مردم در برابر خدا مسؤولند و از این رو در اداره جامعه مسؤولیت دارند و باید در فعالیتهای سیاسی شرکت کنند. در غیر این صورت اگر جامعه دچار فساد، انحطاط، استبداد و اختناق شود، همه مردم باید جوابگو باشند. لذا، مجلس شورای اسلامی نمونه بارز حضور مردم در صحنه اداره جامعه است تا در چارچوب قوانین اسلامی به تدوین قوانین مورد نیاز جامعه بپردازد و با تأیید شورای نگهبان از نظر عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی، این قوانین از طریق قوه مجریه به اجرا درآید و در عین حال توسط مجلس بر حسن اجرای آن نظارت شود.امام خمینی(ره) میفرماید: امروز مسؤولیت به عهده ملت است و ملت اگر چنانچه کنار بنشیند، اشخاص متعهد کنار بنشینند، و اشخاصی که نقشه کشیدهاند برای این مملکت از چپ و راست، آنها وارد بشوند در مجلس، تمام مسؤولیت به عهده ملت است. هر قدمی که بر ضد اسلام بردارند در نامه اعمال ملت نوشته میشود، هر کاری که انجام بدهند مسؤولیتش متوجه ملت است. به این ترتیب نقش تمامی کسانی که میتوانند و مکلف به رأی دادن هستند آنقدر زیاد است که سرنوشت یک ملت را رقم میزند. لذا توصیه و تأکید بر انتخاب فرد اصلح بر ضرورت بیشتر و وقت عملی کاملتر لازم و بجاست. تصور بر این است که همه مردم به خصوص آنهایی که مشکلات، مسایل، پیشرفتها، دوبارهکاریها، موافقتها، مخالفتها و ... را پیگیری کردهاند، نمایندگان را به خوبی میشناسند و در مقام انتخاب نماینده اصلح چندان مشکلی نداشته باشند.
آن نمایندهای که برای غریبهها سینه چاک کرده است، یا آن نمایندهای که به طرق مختلف مخالفت خود را با قانون اساسی و قوانین اسلام نشان داده است، یا آن نمایندهای که حرکتی برای بهبود اوضاع و احوال حوزه انتخابی خود نداشته است و یا آن نمایندهای که باید و نبایدها را نمیبیند و نمیشناسد، آن نمایندهای که مرزشناس نیست، یا آن نمایندهای که اقتضائات جایگاه خود را رعایت نمیکند همه و همه این موارد راهنمای خوبی است برای اینکه در انتخاب نماینده اصلح موفق باشیم. (علیرضا گلپایگانی،نشرشاهد)
اگر نماینده وجدان بیدار، تلاش گسترده، فعالیت به موقع و توجه به مسایل معنوی داشته باشد قدر مسلم بسیاری از آفات از صحن مجلس دور خواهد شد و تلاش و حرکت عمومی هم بیش از پیش خواهد شد. مسلماً در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مردم تیزبین کشورمان آنقدر هوشیاری دارند که برای انتخاب نماینده اصلح چه گزینههایی را مدنظر قرار دهند و انتظارات خود را چگونه تقاضا کنند. هشت دوره تجربه خوبی را به یکایک ما داده است، اگر چه جوانترها شاید فاقد این تجربیات باشند ولی مشاوره صادقانه مجربین میتواند راهگشای کار باشد.
مقام معظم رهبری در دیدار خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هشتم خرداد سال 74 نکات برجستهای را برای نمایندگان مطرح کردند که برای ضرورت انتخاب اصلح برخی از فرمایشات ایشان را میآوریم. ایشان فرمودند: مجلس در نظام، حقیقتاً از جایگاه ممتازی برخوردار است، زیرا رأی مردم و خواست آنها، در مسیر و جهتگیری و منش عمومی نظام، تأثیر بنیانی و تعیین کننده دارد و باید هم داشته باشد. بنابراین، مجلس یکی از بزرگترین – اگر نگوییم بزرگترین – معابری است که نظام اسلامی از آن طریق، به سمت هدفهای خود عبور میکند و این معبر، بسیار مهم و حساس است. اهمیت و حساسیتی را که ایشان در کلام خود حدود ده سال پیش مورد تأکید قرار دادهاند، نشان از اهمیت انتخاب اصلح دارد، یعنی وظیفه رأی دادن که خود مهم و جدی است شاید مهمتر و جدیتر از آن انتخاب اصلح است زیرا اگر قرار باشد صرف رأی دادن اسقاط تکلیف کند پس موضوع سرنوشتساز بودن رأی یک نماینده چه میشود؟ اگر دیدگاههای او را نشناخته رأی دهیم حاصل چه خواهد بود؟ قدری تأمل و مشورت لازم است، قدری تفحص و پرسوجوی سالم لازم است. مراقب باشیم تا مثل مدرسها وارد مجلس شوند. نامی از شهید مدرس آمد دریغ است اگر از این اسوه نمایندگی چیزی نگوییم و ننویسیم و بهتر است از کلام امام خمینی(ره) وام بگیریم تا یک بار دیگر و از طریقی دیگر در انتخاب اصلح یک راهنمایی جامع داشته باشیم. امام خمینی(ره) در شانزدهم خرداد پنجاه و هشت در دیدار با دانشجویان دانشگاه شیراز فرمودند: آنها از مدرس میترسیدند، مدرس یک انسان بود، یک نفری نگذاشت پیش برود کارهای او را، تا وقتی کشتندش. یک نفری غلبه میکرد بر همه مجلس، بر اهالی که در مجلس بودند غلبه میکرد یک نفری. یک نفی تا توی مجلس نبود (من آن وقت مجلس رفتم، دیدم، برای تماشا، بچه بودم، جوان بودم رفتم)، مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل اینکه چیزی در آن نیست، مثل اینکه محتوا ندارد. مدرس با آن عبای نازک و با آن – عرض میکنم – قبای کرباسی وقتی وارد میشد، مجلس میشد – یک مجلس – طرحهایی که در مجلس داده میشد، آن که مخالف بود مدرس مخالفت میکرد و میماساند مطلب را. (صحیفه نور جلد هفتم صفحه 63)
قدرت، بیتوجهی به مظاهر مادی، جایگاه و ارزش فردی، اصالت و تکیه بر قدرت الهی در این کلام امام خمینی(ره) در خصوص مدرس واضح است یعنی مجلس مثل مدرسها را می خواهد. در همین راستا و برای تأکید بیشتر بر شخصیت فرد نماینده و راهگشایی برای رأیدهندگان بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری به شرح زیر است: «کسی را برگزینید که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند و از درد مردم احساس درد کند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، ساده زیست باشد و خود و خانواده و نزدیکانش از فساد و اشرافی گری و اسراف دور باشند.»
ایشان فرمودند: شغل نمایندگی، اعز از مشاغل دیگر و بالاتر از آنهاست... نباید یک دقیقه از وقت این مجلس هدر رود. «باید»ها و «نباید»ها بایستی در شئون نمایندگی مراعات شود، زیرا عزت و عظمت مجلس و قرار گرفتنش در موضع حکمت، و البته به رعایت این موارد است. در صورتی که بایدها و نبایدها به درستی اجرا نشوند، مجلس از پایگاه واقعی خود تنزل خواهد کرد.
غیر از آنچه بارها و بارها درخصوص نماینده اصلح شنیدهاید و باید هنگام رأی دادن با نهایت دقت در نظر داشت، سوگندی را که نمایندگان طبق اصل قانون اساسی ادا میکنند چنین است:
«من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعهای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفتهها و نوشتهها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم». از خدای متعال میخواهیم که به همه، توفیق خدمت و انتخاب نماینده اصلح را مرحمت فرماید. گردآورنده: یونس الهی
نیک کردار جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلانغرب در مصاحبه بانشریه بصیر
بصیرت در انتخاب اصلح برای مجلس ضروری است. جانشین سپاه ناحیه گیلانغرب گفت: انتخابات باید همراه با حضور حداکثری مردم باشد تا بهانهای برای دشمنان و فتنهگران به وجود نیاید و در انتخابات ایدهآل داشتن بصیرت و هوشمندی در انتخاب فرد اصلح ضروری است. وی اظهار داشت: با وجود همه کارشکنیهای دشمنان، خود این مطلب را قبول دارند که انتخابات در ایران سالم، آزاد و پرشور برگزار میشود و این مایه فخر همه به ویژه مسئولان نظام است. وی بیان داشت: ساز و کار انتخابات در ایران به گونهای تنظیم شده که امکان تقلب وجود نداشته باشد در انتخابات گذشته شایعه تقلب خسارت مادی و معنوی زیادی به کشور وارد کرد در انتخابات آتی نیز دشمنان بیکار ننشستهاند و جوسازی میکنند. وی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخاباتی موفق در اسفند ماه سال جاری گفت: انتخابات ایدهآل در ابتدا مطابق قانون، جامع و کاملی است که امکان نفوذ منحرفان را ندهد. وی عنوان کرد: در مرحله بعد انتخابات باید همراه با حضور حداکثری مردم باشد تا بهانهای برای دشمنان و فتنهگران به وجود نیاید و ویژگی سوم انتخابات ایدهآل داشتن بصیرت و هوشمندی در انتخاب فرد اصلح است. نیک کردار خاطرنشان کرد: باید به گونهای عمل کرد که اکثر افرادی که وارد مجلس میشوند، انسانهایی صالح، باایمان، باسواد و متفکر باشند، زیرا به فرموده امام خمینی (ره) مجلس در رأس همه امور است. جانشین سپاه گیلانغرب انتخابات را از مهمترین رخدادهای هر کشور دانست و افزود: مسیر حرکت ما منویات رهبر معظم انقلاب است تا آنچه ایشان تأکید دارند، یعنی قانونمندی، مشارکت حداکثری و امانتداری حاصل شود. علی نیک کردار بیان داشت: تلاش عوامل برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان گیلانغرب بر این است تا تمام امور به نحو احسن و مطابق زمانبندی انجام شود.
جناب سرهنگ پرنور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلانغرب
در جمع بسیجیان حوزه شهید صدوقی چله
طرح صالحین اقدامی محوری ، عمده واساسی در رده های نیروی مقاومت بسیج درراستای ارتقاء سطح کیفی معنویت وبصیرت بسیجیان می باشد.
فرمانده سپاه ناحیه گیلانغرب گفت: به منظور حراست از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی ومقابله با جنگ نرم سازمان بسیج مستعضفین از ابتدای سال جاری طرح بزرگ صالحین را در تمامی پایگاه های مقاومت بسیج محلات به مرحله اجرا درآورده است . دراین طرح با تغییررویکرد تجهیزات محوری به انسان محوری ، سعی خواهد شد کادر سازی مدیریتی لازم را برای آینده کشور از میان جوانان و نوجوانان مسجدی صورت پذیرد.
سرهنگ پرنور همچنین دراین طرح حلقه های تربیتی با محوریت مربیان توانمند وخبره در مساجد وپایگاهها تشکیل می شود وانتقال معارف دینی وبصیرت دهی به افراد جزء ارکان اصلی واساسی به شمار می آید اظهار داشت: اجرای طرح صالحین با تشکیل حلقه های تربیتی به تعداد15تا 20نفر درمساجد وپایگاهها شکل می گیرد که یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی وسایر موضوعات روز را به افراد ارائه می دهد. مباحث به صورت مباحثه طرفین پیش می رود و افراد هر سوالی داشته باشند از استاد یا مربی می پرسند و پاسخ سوالات خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحث و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود. مهم ترین رکن طرح ، ارتباط مربی یا استاد با اعضای گروه به صورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند. بهترین حلقه تربیتی آنست که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آنها ارتباط معنوی و عاطفی داشته و کارهای تربیتی خود را دنبال کند.
سرهنگ پرنور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلانغرب در ادمه افزود: طرح صالحین یک طرح تربیتی انسان مدار ومربی محور است که با هدف تغییر رویکرد فعالان فرهنگی جبهه انقلاب از انجام برنامه تبلیغی وفرهنگی تربیتی اثرگذار طراحی می گردد. وی اظهار داشت: هدف اجرای طرح صالحین تربیت انسان مکتبی ، مومن وانقلابی است .
وی با ابراز امیدواری :طرح صالحین علاوه برآنکه ضرورت اصلی امروز انقلاب اسلامی می باشد بصورت مبنایی نیزبرگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری که می فرمایند: باید آنچنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید. ویا درجای دیگر می فرمایند بسیجی می تواند محور باشد ، انسان هایی را خود جذب کند، بیست نفر رادور خود جمع می کنندمابعنوان سرباز ولایت حق نداریم به غیر از تحقق فرمان ایشان به چیز دیگری فکر کنیم چرا به یقین می دانیم :هرچه آن خسرو کند شیرین بود.
وی با بیان اینکه: طرح صالحین اطلاق شد و اکنون همه رده های مقاومت بسیح ظهور طرح صالحین را شجره ی طیبه ای می دانند که امید است زمینه ساز تعجیل در فرج منجی عالم بشریت امام عصر(عج) گردد.و مگر نه این است که منتظران مصلح باید خود صالح باشند پس اکنون در این عرصه جهاد فرهنگی عاجزانه به پیشگاه حضرت حق دست تضرع بلند می کنیم و از درگاه رئوفش طلب می کنیم که:
اللهم برحمتک فی الصالحین فأدخلنا
ستاد خبری اطلاعات
ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلانغرب114
تمام اخبار وگزارشات امنیتی خود را برای بالا بردن سطح امنیت اجتماعی با شماره تلفن114
ستادخبری اطلاعات
ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلانغرب
درمیان بگذارید.
17
اساسا "تهاجم فرهنگی" در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگیهای منحصر به فردی است. تهاجم فرهنگی معمولاً نامرئی و نامحسوس است؛ دراز مدت و دیرپاست؛ ریشهای و عمیق است؛ همهجانبه است؛ حساب شده و دارای برنامه و ابزارهای گسترده است؛ گسترده و فراگیر است؛ کارساز و خطرزاست. علاوه بر اینها، "تهاجم فرهنگی" همانند کار فرهنگی، یک کار آرام و بیسر و صداست و قربانیان آن بیشتر قشر جوان هستند (قیصی زاده 1363).
در تهاجم نظامی، دشمن با تجهیزات و امکانات نظامی وارد معرکه میشود، اما در "تهاجم فرهنگی" نیازی به لشکرکشی و هزینههای هنگفت نظامی نیست؛ همچنین دشمن در این تهاجم برای تحمیل حاکمیت فرهنگ خود از همهی حربههای سیاسی ـ اقتصادی، نظامی، روانی و تبلیغاتی بهره میگیرد. در "تهاجم نظامی" تنها بخشی از مرزها و سرزمینهای مجاور در تیررس مستقیم دشمن قرار میگیرد، اما در "تهاجم فرهنگی" سلاحهای مخرب دشمن تا عمق خانهها پیش میرود و ذهن و قلب انسانها را نشانه میگیرد. به همین دلیل است که پس از جنگ جهانی دوم، آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرده بود که: بزرگترین جنگی که در پیش داریم جنگی است برای تسخیر اذهان انسانها (هدایتخواه، 1377).
عوامل تهاجم فرهنگی
عوامل تهاجم فرهنگی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
الف) عوامل برونزا: زمینهها، عناصر و ابزاری که به نحوی ردپای کشورهای خارجی (غربی) در آنها دیده میشود عوامل برونزا هستند؛ از جمله: اعزام مستشرقین، تلاش برای دینزدایی از طرق مختلف، ایجاد روحیهی خودباختگی فرهنگی، ساخت و فروش وسایل ارتباطی، نظیر ماهواره و ویدئو و... . سیاستگزاران و طراحان کشورهای سلطهجو این عوامل را طراحی و برنامهریزی میکنند و افراد داخلی آن را به اجرا درمیآورند.
ب) عوامل درونزا: زمینهها، عناصر و ابزاری که ریشهی داخلی داشته و غیرمستقیم یا مستقیم به پذیرش تهاجم فرهنگی از خارج به داخل کمک میکنند عوامل درونزا هستند؛ از جمله: زمینههایی همچون بیکاری، فقر اقتصادی، نابهسامانی خانوادگی، غفلت مسئولین فرهنگی و اجتماعی و ناآگاهی جوانان و نوجوانان و... (مسگرنژاد، 1373 و نگارش، 1380).
شیوههای تهاجم فرهنگی
در یک نگاه کلی شیوههای تهاجم فرهنگی غرب را نیز میتوان از دو بعد خارجی و داخلی مورد توجه قرار داد.
در بعد خارجی، مهاجمان با امکانات و موقعیتهای مختلفی که در مجامع بینالمللی در دست دارند، از طریق شبکههای گستردهی بنگاههای تبلیغاتی و سخنپراکنی خود میکوشند با عناوینی چون نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، وجود خفقان و سانسور، نبودن آزادی برای زنان و مطبوعات و نویسندگان، جنگطلبی، ماجراجویی و...و با حربههای شناخته شده و تکراری، تصویری تحریف شده و ناخوشایند از فرهنگ مقابل در اذهان مردم دنیا ترسیم نمایند و طبیعی است که در این راه، زشتترین و شیطانیترین حربهها را برمیگزینند.
در بعد داخلی تهاجم فرهنگی غرب در کشورهای اسلامی به دو شیوهی زیر رخ مینماید:
1 ـ ترویج افکار و اندیشههای غیراسلامی و حتی ضداسلامی، تبلیغ افکار التقاطی، تقدس زدایی و توهین به مقدسات، سست نمودن پایههای اعتقادی جوانان نسبت به برخی از اصول و آرمانها.
2 ـ تجددگرایی، علمزدگی و عقلگرایی افراطی، تلاش در راه تطهیر غرب و غربگرایی، بیاعتبار نشان دادن علوم و معارف اسلامی به بهانهی عدم تطابق با دانشهای نوین بشری، طرح جدایی دین از سیاست، ترویج بیحجابی و بدحجابی و پوششهای مستهجن و خلاف شؤون اسلامی، رواج مدهای غربی و بیبند و باری، تهیه و پخش فیلمهای شدیدا ضد اخلاقی ویدئویی، نوارهای کاست مبتذل از خوانندگان فاسد و توزیع عکسهای مبتذل در سطح گسترده، تولید و پخش مشروبات الکلی و مواد مخدر در سطح جامعه، چاپ و نشر کتب و مجلات ضداخلاقی، جنایی، عشقی و رمانهای مبتذل، تشکیل مجالس لهو و لعب و...، مشتی از خروارها توطئهی دشمن است. ابزار تهاجم فرهنگی تنها محدود به موارد فوق نیست، بلکه تمام موارد فرهنگهای مکتوب، شفاهی، عمومی و تصویری نیز از ابزارهای دیگر این تهاجم هستند (مسگرنژاد، 1373).
فرهنگ غربی با استفاده از ابزار فوق تخریب فرهنگ اسلامی را مد نظر قرار داده است. مواردی از قبیل تشکیک در حقانیت دین اسلام، انتشار کتابهای ضد دینی مانند آیات شیطانی، نفی مقدسات اسلامی و نیز تحدید دین و تلاش برای حذف دین از عرصهی اجتماع از این موارد به شمار میآید (افتخاری، 1377).
پیرمردی در حال نوشتن نامه ای بود که نوه اش پرسید:
پدر بزرگ، درباره چه می نویسید؟
درباره تو پسرم، اما مهمتر از آنچه می نویسم، مدادی است که با آن می نویسم. می خواهم وقتی بزرگ شدی، مثل این مداد بشوی.
پسرک با تعجب به مداد نگاه کرد و چیز خاصی در آن ندید:
اما این هم مثل بقیه مداد هایی است که دیده ام
پدر بزرگ گفت: بستگی دارد چطور به آن نگاه کنی، در این مداد پنج خاصیت هست که اگر به دستشان بیاوری ، برای تمام عمرت با دنیا به آرامش می رسی !خاصیت اول: می توانی کارهای بزرگ کنی، اما هرگز نباید فراموش کنی که دستی وجود دارد که هر حرکت تو را هدایت می کند. اسم این دست خداست، او همیشه باید تو را در مسیر اراده اش حرکت دهد.صفت دوم: باید گاهی از آنچه می نویسی دست بکشی و از مداد تراش استفاده کنی. این باعث می شود مداد کمی رنج بکشد اما آخر کار، نوکش تیز تر می شود (و اثری که از خود به جا می گذارد ظریف تر و باریک تر) پس بدان که باید رنج هایی را تحمل کنی، چرا که این رنج باعث می شود انسان بهتری شوی.صفت سوم: مداد همیشه اجازه می دهد برای پاک کردن یک اشتباه، از پاک کن استفاده کنیم. بدان که تصحیح یک کار خطا، کار بدی نیست، در واقع برای اینکه خودت را در مسیر درست نگهداری، مهم است.صفت چهارم: چوب یا شکل خارجی مداد مهم نیست، زغالی اهمیت دارد که داخل چوب است. پس همیشه مراقب باش درونت چه خبر است.و سر انجام پنجمین خاصیت مداد: همیشه اثری از خود به جا می گذارد. پس بدان هر کار در زندگی ات می کنی، ردی به جا می گذارد و سعی کن نسبت به هر کار می کنی، هشیار باشی وبدانی چه می کنی ... !!!
زینب فتاحیان
ماهنامه بصیر 3 ویژه آذرماه 1390 با مطالب متنوع منتشر شد. امید است مورد پسند علاقمندان قرار گیرد. منتظر نظرات- انتقادت و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.
با تشکر - سردبیر
ایوب الهی
با طبقه ی تحصــیلکرده ی متعهد وروشنفکر با اطلاع از مجاری امور وغیر وابسته به کشور های قدرتمند استثمار واشتهار به تـــقوا وتعهد به اسلام وجمهوری اســلامی مشورت کرده، وبا عـــلما وروحانیون با تقوا و و متعهد به جمهوری اســـلامی نیز مشورت نموده؛ وتوجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت ومظــــلومیت مستعضفان ومحرومان جامعه رالمس نموده و در فـــکر رفاه آنان باشــند؛ نه از سرمــایه داران و زمــین خواران وصدر نشینان مرفه وغرق در لذات وشهوات، که تلخی محرومیت ورنـــج گرسنگان وپا برهــنگان را نمی توانند بفهمند))
وصیت نامه سیاسی - الهی
حضرت امام خمینی (ره) (( درتعیین رئـــــیس جمهورو وکلای مـــجلس